Hoe werkt het?
De stappen om een project op te starten
1 DE school identificeert de kinderen
De deelnemende school beslist autonoom welke leerlingen zullen worden begeleid.
Het schoolteam identificeert op basis van de SES indicatoren de kinderen die in aanmerking komen om in te stappen in het GO!4it-project.
2 DE school overlegt met de ouders
Het schoolteam beslist in samenspraak met de ouders van de leerling of hun kind in dit proces instapt.
3 we gaan op zoek naar tutors
Op basis van het aantal noden gaat de vzw Go!4it samen met de school op zoek naar tutors. De school gaat een gesprek met de tutors aan en de school beslist over het tutorship.
Voorwaarden om tutor te worden zijn
een hogere opleiding genoten hebben
1 uur ter beschikking hebben elke week, aansluitend op de schooluren
bereid zijn de bijles in wiskunde, Frans of Nederlands te geven op school
de missie van het project te onderschrijven
4 de school koppelt kinderen met tutors
Op basis van de voorkeur van de tutor (wiskunde, Frans of Nederlands) bepaalt de school welk kind gekoppeld wordt aan welke tutor.
5 Leerkracht en tutor maken afspraken over leerinhoud en doel
De leerkracht maakt kennis met de tutor. De leerkracht geeft toelichting over de leerproblemen van het kind en bepaalt het specifieke doel van het tutorship.
6 Ouders leren de tutor van hun kind kennen
De ouders zijn belangrijk in dit project. Zij moeten achter het project staan en hun kind motiveren. Zij moeten zich goed voelen met het feit dat een andere persoon dan de leerkracht hun kind wekelijks zal helpen.
7 Tutors gaan aan het werk
Als iedereen kennis met mekaar heeft gemaakt en de doelen zijn vastgelegd begint het werk van de tutor.
8 tussentijds worden de resultaten besproken
De leerkrachten houden de tutors op de hoogte van de gemaakte vorderingen en indien nodig wordt de aanpak bijgestuurd.